La sfarsitul lunii septembrie si o data cu aniversarea sa, Google a anuntat intrarea in functiune a modificarilor aduse faimosului sau algoritm, adica regulilor dupa care sorteaza si clasifica paginile web. Acest nou update numit Hummingbird are rolul, in mod natural, de a aduce imbunatatiri algortimului si de a livra informatiile utilizatorilor web cu mai multa precizie.

Daca pentru internauti aceasta reprezinta numai vesti bune, nu la fel stau lucrurile si pentru cei care lucreaza in domeniul SEO sau pentru afacerile care se lupta pentru vizibilitate in domeniul online. Desi multi vorbesc despre o "reolutionare a SEO", schimbarile nu sunt chiar atat de radicale si, o data intelese si implementate in strategiile SEO si de promovare online, pot fi folosite cu usurinta in scopul in care au fost create, acela de a pune in legatura site-urile si serviciile online cu cei care au nevoie de ele.

In randurile de mai jos veti gasi explicate principalele modificari aduse de Google in modul in care raspunde la cautari si sugestii de modificare a strategiilor SEO existente.

Cum afecteaza Hummingbird SEO


Este important de stiut ca update-ul Hummingbird nu penalizeaza site-urile si modul in care sunt optimizate, el doar modifica modul in care Google interpreteaza cautarile incarcand sa ajunga la sensul din spatele cuvintelor cheie introduse in loc sa se rezume doar la acestea. El este deasemenea o reactie la numarul crescut de cautari conversationale prin telefoane mobile si cautari prin voce si incearca sa inteleaga intentia cautatorului pentru a livra continutul cel mai potrivit.

Cel mai important lucru de luat in considerare este ca acum Google pune mai mult ca niciodata valoare pe continut. Continutul a fost important intotdeauna si valoarea informatiilor de pe site-uri este cea care diferentiaza de fapt intre competitori, insa de data asta Google vrea sa se asigure ca site-urile cu informatie de calitate stau in fata, nu cele optimizate cu cele mai bune cuvinte cheie. Site-urile fara blog si care nu-si innoiesc frecvent sau macar in mod consecvent continutul, care nu aduc constant un aport informational vor avea cel mai mult de pierdut.

Insa chiar si cu o strategie de continut foarte bine pusa la punct, exista alte aspecte ale update-ului Hummingbird care pot fi influentate pentru a asigura pozitia unui site pe prima pagina a Google.

1. O noua abordare a cuvintelor cheie

In ziua de azi, in special datorita optiunii de a cauta prin mesaje sonore de pe telefonul mobil, oamenii nu se rezuma la cautari doar prin cuvinte cheie ci recurg la cautari conversationale, sub forma de intrebari, de mesaje apropiate de limbajul natural. Google va incerca sa aduca aceste cautari la un termen mai scurt si mai general in functie de intentia utilizatorului, care cel mai probabil va fi informationala, navigationala sau tranzactionala. Cu alte cuvinte site-ul dumneavoastra trebuie sa fie gata cu continut educational, de tip informativ, pentru cei care doresc sa stie mai multe despre un subiect din domeniu, cu continut optimizat pentru brand-ul si numele produsului dumneavoastra si cu continut care sa puna accentul pe vanzarea serviciilor, de exemplu "comanda aici".

2. Mai mult accent pus pe sinonime si termeni din aceeasi arie

Google nu se mai bazeaza doar pe anumite cuvinte cheie sau sintagme ca sa determine relevanta unei pagini ci si pe termeni din aceeasi arie. In consecinta, este bine sa largiti aria de cuvinte cheie cautand sinonime si termeni inruditi cu acestea. Puteti face asta analizand rezultatele Google la cuvintele cheie folosite pana acum, sugestiile de la Google Webmasters Tools si Google Analytics sau orientandu-va dupa rezultatele din Google Suggest.

3. Atentie pentru mentionarea site-ului in domenii relevante nisei

De fiecare data cand site-ul sau brand-ul dumneavoastra este mentionat alaturi de cel al competitorilor sau in resurse web care tin de domeniul in care activati, Google va claseaza in aceeasi categorie si va considera relevant. De aceea este important ca numele firmei sau afacerii dumneavoastra sa figureze pe liste, site-uri si resurse web in care figureaza si competitia. Puteti de asemenea sa o studiati sa aflati de la ce resurse din acelasi domeniu primesc link-uri si sa incercati sa le obtineti si dumneavoastra.

4. Aceeasi importanta a anchor texts

Google se foloseste inca de backlink anchor texts pentru a intelege tema generala a unui site asa ca trebuie sa fiti siguri ca atat link-urile interne cat si cele externe sunt optimizate prin cuvinte din aceeasi arie semantica cu domeniul site-ului. Verificati deasemenea ca link-urile sa fie inconjurate de cuvinte cheie si sinonimele lor.

5. Mai multa atentie pentru listari in Universal Search

Google Universal Search va avea probabil mai mult impact o data cu noul update si va veti putea folosi de el pentru a depasi competitia daca este prea bine ancorata si veti putea obtine mai mult trafic spre site-ul propriu. In acest scop trebuie sa analizati ce cautari apar pe Google pentru cuvintele dumneavoastra, sa incercati sa obtineti o listare in Google+, sa va optimizati imaginile pentru Google Images, sa faceti videoclipuri si sa le optimizati pentru YouTube.

6. Folosirea un markup de date structurate

Google este interesat sa adune cat mai multe informatii despre site-ul dumneavoastra si este recomandat sa faceti acest lucru usor pentru el. Folositi Google pentru Google authorship, obtineti o listare in Freebase, folositi Schema.org pentru video-uri, Structured Markup Data Helper si Structured Data Testing tool.

7. Dezvoltarea constanta a site-ului

Cea mai sigura cale pentru a va asigura ca site-ul dumneavoastra o sa fie bine privit de Google este sa lucrati continuu la el si la calitatea continutului pe care il ofera. Este important ca site-ul sa fie accesat frecvent prin noi pagini pentru ca astfel va demonstra ca are mai multe resurse prin care sa raspunda cautarilor, acopera mai multe subiecte si contine mai multe sintagme de cuvinte cheie.

O alta problema care ingrijoreaza detinatorii de site-uri este modul in care Google afiseaza rezultatele obtinute. Pe pagina de cautari apare cateodata prea mult context pentru cautare si utilizatorii au sansa de a gasi ceea ce cauta fara a mai accesa site-ul, ceea ce inseamna un vizitator pierdut pentru acel site. In acest caz trebuie sa va asigurati ca site-ul dumneavoastra are destul de oferit si poate atrage vizitatorii incade la primele afisari.

Un alt impact major pe care il are update-ul Hummingbird este asupra modului in care detinatorii de site-uri strangeau informatii despre modul in care utilizatorii ajungeau pe site-ul lor si asupra modului in care profesionistii SEO isi organizau strategia de optimizare a cuvintelor cheie. Acestia din urma vor fi cei mai afectati si vor fi nevoiti sa recurga la noi strategii pentru a-si atinge scopurile.

Pana acum prin diverse unelte se puteau obtine informatii despre cuvintele cheie care aduc cel mai mult trafic pe un site, insa inca din 2011 Google a inceput sa faca aceasta informatie "securizata" iar in momentul de fata a ajuns sa fie total inaccesibilia, aparand cu titlul "not provided". Aceste schimbari afecteaza modul in care se masoara si raporteaza performanta SEO. Traficul organic de pe Google nu mai poate fi monitorizat la nivel de cuvinte cheie, Google Webmasters Tool furnizeaza date limitate despre cuvintele cheie, nu se mai poate masura traficul adus de brand, de cuvintele cheie long-tail sau grupuri de cuvinte cheie, nu mai sunt la fel de usor de gasit cuvinte cheie relevante.

Aceste neajunsuri, desi simtite de orice profesionist SEO, nu sunt un capat de lume. Update-ul Hummingbird incearca tocmai sa mute accentul de pe cuvintele cheie pe continut si cum SEO implica de multe ori inovare si creativitate, va gasi cu siguranta metode pentru a face fata schimbarilor. Iata cateva modalitati de a monitoriza performanta SEO chiar daca informatiile despre cuvintele cheie sunt "not provided".
 

Solutii pentru Not provided


1. Numarul total de vizitatori din cautari organice

Fixand perioade de timp in care aplicati optimizarile SEO, veti putea vedea daca au vreun efect in functie de numarul de vizitatori. Din pacate va fi cateodata mai greu de stabilit daca vizitatorii vin datorita eforturilor SEO sau daca brand-ului i-a crescut valorea.

2. Traficul la nivel de URL

Daca analizam paginile care obtin cel mai mult trafic si urmarim cuvintele cheie de pe acestea putem sa testam cuvintele cheie care ne intereseaza.

3. Webmasters Tools

Aceasta unealta va ajuta sa vedeti ce cuvinte folosesc in general oamenii pentru cautari si va va sugera cuvinte cheie insa datele obtinute astfel nu sunt suta la suta precise si trebuie luate in considerare ca tendinte.

4. Numarul de cautari

E bine sa aveti in vedere numarul de cautari pentru cuvintele cheie care va intereseaza, in special cele pentru care in trecut ati avut rezultate bune.

5. Google Adwords

Din Google Adwords puteti obtine informatii care impreuna cu cele din Google Keyword Planner va vor da noi idei de cuvinte cheie.

6. Informatii din alte motoare de cautare

Desi Yahoo si Bing nu aduc la fel de mult trafic ca Google se pot obtine informatii valoroase din cuvintele cheie care va aduc vizitatori.

7. Informatii din istorie

Informatiile din istoria uneltelor de monitorizare a traficului va pot fi de mare ajutor deoarece servesc ca exemplu pentru campaniile de cuvinte cheie care au functionat in trecut.

8. Google Trends

Acesta este foarte folositor pentru a intelege cum va ajuta brandul in obtinerea de trafic.

Lasand la o parte uneltele de monitorizare, cel mai important factor care demonstreaza succesul optimizarii SEO este o crestere in noi clienti si vanzari. Chiar daca nu mai avem la dispozitie o metoda simpla si clara de a vedea ce cuvinte cheie atrag clientii spre site-ul nostru, putem intotdeauna conta pe calitatea lui si dezvoltarea lui intr-un ritm constant pentru a avea succes.

Autor: Lefter Radu - Specialist SEO
Contact: lefter.radu@gmail.com