Orice pas al optimizarii unui site este mai usor de realizat cu ajutorul unor unelte SEO potrivite, de la cercetarea de cuvinte cheie, la SEO on page, SEO off page si pana la monitorizarea rezultatelor sau/si raportarea lor. In continuare iti prezentam 19 astfel de unelte SEO gratuite, pe care orice marketer ar trebui sa le cunoasca si sa le foloseasca, pentru un proces SEO mai rapid si mai eficient.


1. Google Analytics


Google Analytics permite analiza gratuita a site-ului tau, sau a site-urilor tale, tot ce trebuie sa faci este sa instalezi un cod pentru a incepe urmarirea detaliata a traficului, inclusiv de unde vin vizitatorii, comportamentul lor pe site si chiar si indicatori financiari ca rata de conversie. Este una dintre cele mai bune unelte de analiza a eficientei campaniei SEO si de gasire a noi oportunitati de optimizare.

2. Search Console


Search Console este o alta unealta gratuita Google, ce completeaza informatiile despre trafic oferite de Analytics, cu informatii despre indexarea si pozitionarea site-ului tau, recomandari, precum si alte functii de ajutor. Prin Search Console vei primi notificari daca site-ul tau incalca politica Google, sau daca numarul de pagini de eroare a site-ului a crescut brusc.

3. Open Site Explorer


Open Site Explorer este o unealta folosita pentru a identifica cele mai bune linkuri si cele mai bune pagini ale unui site, dar si pentru a verifica indicatori comun mentionati precum Page Authority sau Domain Authority. Unealta te ajuta sa gasesti si sa analizezi toate linkurile care duc catre site-ul tau sau catre site-urile competitorilor, si sa identifici cele mai bune metode pentru cresterea numarului de linkuri.

4. Backlinkwatch


Backlinkwatch.com este o unealta gratuita de analiza a linkurilor, folosita in special pentru a afla un numar aproximativ al linkurilor primite de o pagina, neflitrat precum in cazul uneltelor ca Open Site Explorer pe criteriul celor mai bune linkuri, dar si pentru identificarea linkurilor problematice (cu numar de linkuri externe ridicat, atribut no-follow) si urmarirea evolutiei acestora.

5. SEMRush / SpyFu


Cand ai nevoie de informatii despre site-urile concurente pe Google, aceste unelte iti pot oferi informatii valoroase despre cuvintele cheie care le aduc lor vizitatori, organic dar si platit, pe care poate ar trebui sa le introduci si tu in strategia de continut, referralii care le ofera trafic si linkuri, precum si o estimare a bugetului pe care il au acestia pentru promovarea platita.

6. Yoast SEO


Pluginul Yoast SEO ii ajuta pe administratorii de site-uri si bloguri WordPress sa se asigure ca paginile lor sunt indexabile si bine optimizate pentru cuvintele cheie pe care este pus focusul. Unealta ofera o modalitate usoara de a edita titlul si meta descrierea fiecarei pagini, precum si un checklist usor de verificat in ce priveste atributele SEO on-page.

7. WooRank / QuickSprout


Aceste unelte ofera o nota in ce priveste gradul de optimizare a paginii introduse spre analiza, precum si un checklist al lucruilor care trebuie imbunatatite, in special pentru optimizarea SEO on-page. Pe masura ce pui la punct ceea ce a fost gasit initial in neregula te vei bucura sa vezi si nota acordata optimizarii site-ului tau crescand, chiar si de la o zi la alta.

8. Keywordtool.io


Daca vrei sa stii ce cauta pe Google oamenii referitor la o expresie a ta cheie, Keywordtool.io este unealta de care ai nevoie, aceasta oferind o multime de sugestii si fiind foarte simplu de utilizat: introduci cuvantul sau expresia de baza, limba si tara din care doresti sugestii si afli ce cauta oamenii online legat de expresia ta.


9. Keyword Planner


Keyword Planner este o unealta a platformei Google Adwords care iti permite sa analizezi volumul de cautari lunare si trendul in cautari, pentru o singura expresie sau pentru liste intregi de sute de cuvinte cheie, pentru a fi folosite apoi in campaniile SEO sau PPC. Fara o campanie AdWords activa unealta arata insa la acest moment doar estimari ale volumului de cautari.

10. Letter Count


Numarul de caractere este un element important al continutului, mai ales avand in vedere diferitele limite minime si maxime recomandate pentru o buna reprezentare a site-ului in motoarele de cautare, sau in scrierea articolelor. Sa numeri fiecare caracter in parte nu ar fi deloc practic de aceea unelte precum Letter Count ne ajuta spunandu-ne instant numarul de caractere dar si numarul de cuvinte dintr-un text.

11. Copyscape


Copyscape este una din cele mai populare unelte de detectare a plagiatului online. Majoritatea administratorilor de site-uri din intreaga lume il folosesc pentru a gasi copii ale textelor existente pe site-ul lor, sa previna continutul duplicat sau sa verifice originalitatea continutului nou creat. Daca vrei sa vezi cine ti-a copiat textul poti folosi deci aceasta unealta.

12. BuzzSumo


BuzzSumo te ajuta sa gasesti tipuri de continut popular legat de expresiile tale cheie, precum si influenceri care te pot ajuta sa iti promovezi continutul. La fel ca si celelalte unelte cu versiune si gratuita si cu plata, versiunea free e limitata dar este suficient de buna pentru a gasi suficiente idei bune pentru strategia de continut.

13. Google Trends


Daca vrei sa stii ce cuvinte devin tot mai cautate in zona ta de activitate, sau care e trendul cautarilor pentru expresiile tale cheie, una din uneltele cu autoritate in domeniu este Google Trends. Aceasta iti poate arata ce expresii ar putea atrage trafic si linkuri, si ce cuvinte devin tot mai populare in cautari (breakout), folosindu-se de datele recent inregistrare de Google.

14. Google Alerts


Google Alerts este o alta unealta gratuita oferita de Google, ideala pentru a monitoriza mentiunile brandului sau a cuvintelor tale cheie online, precum si pentru a primi notificari ori de cate ori apare online o oportunitate pentru a construi linkuri. Este important sa intri in zona de optiuni atunci cand setezi alerte si sa le personalizezi astfel incat sa primesti rezultate relevante.

15. PageSpeed Insights


Ca utilizator de internet stii ca iti plac site-urile care se incarca rapid, prin urmare ca detinator de site intra in atributiile tale sa te asiguri ca ai un site pe care navigarea e placuta si usoara, mai ales ca un site care se incarca greu poate conduce la pierderea clientilor. Unealta PageSpeed Insights te ajuta sa verifici si sa imbunatatesti viteza de incarcare a site-ului.

16. Mobile-Friendly Test


Mai bine de jumatate din utilizatorii de internet aceseaza in ziua de azi site-urile folosind telefoane, tablete etc., de aceea este de inteles de ce experienta vizitatorilor ce folosesc dispozitive mobile, nu este doar importanta ci chiar un factor SEO. Unealta Mobile-Friendly Test te ajuta gratuit sa verifici si sa imbunatatesti aceasta experienta.

17. Brokenlinkcheck.com


Unealta Brokenlinkcheck.com te ajuta sa gasesti linkurile de pe site-ul tau care, atunci cand dai click pe ele, te conduc la o pagina de eroare, 404 sau de alt tip. Cateva din cauzele aparitiei acestor linkuri sunt: pagina destinatie a fost stearsa, linkul ei a fost modificat sau site-ul pe care se afla este picat. Foloseste acest tool pentru a identifica brokenlinks-urile din site-ul tau.

18. XML Sitemaps Generator


Aceasta unealta simplifica procesul de generare a unei harti XML a site-ului, harta care poate fi utilizata apoi in Search Console pentru a facilita indexarea de pagini noi sau de modificari nou aduse paginilor existente. Avantajul uneltelor precum XML Sitemaps Generator este ca nu necesita nici un fel de experienta de programare.

19. Search Engine Reports


Unealta Search Engine Reports te ajuta sa vezi pozitia site-ului tau in rezultatele Google pentru o lista de cuvinte cheie, si sa urmaresti evolutia pozitiilor. Cum rezultatele Google pe care le vedem in mod obisnuit sunt personalizate in urma istoricului cautarilor noastre, astfel de unelte ne ofera o pozitie mai "obiectiva" a site-ului nostru in raport cu cei considerati competitori.


Desigur aceasta este doar o selectie a celor mai importante unelte, dar pentru a descoperi mai multe tool-uri ce iti pot imbunatati performantele SEO, precum si pentru a invata in mod practic cum sa le folosesti, te asteptam la cursurile SEO pe care le organizam periodic sub forma de cursuri de grup in Bucuresti, sau la cerere la sediul firmei sau online, live pe Skype.