de Marius Bujor – Specialist SEO & SEO Copywriter

Optimizarea pentru motoarele de căutare, adică SEO, pare la prima vedere un domeniu foarte complicat; deși nu foarte departe de adevăr, totuși, există anumite noțiuni de bază, care te vor ajuta să înțelegi mai bine și să îți faci o privire de ansamblu mai clară asupra acestui domeniu.


1. Relevanța

Despre ce este vorba? Aceasta este prima întrebare cu care au de-a face motoarele de căutare când exminează o pagină web. Motoarele de căutare trebuie să știe ce se află într-o pagină fiindcă doar așa pot oferi utilizatorilor pagini relevante cererilor pe care le-au formulat.

Există multe indicii care pot fi utilizate pentru a determina relevanța unei pagini, cum ar fi:

  • - Eticheta title (title tag) a unei pagini. Așa cum este și normal, titlul unui document ar trebui să fie un indiciu de bază cu privire la conținut.

  • - Analiza semantică, a semnificațiilor conținutului. Aceasta nu mai este legată atât de strâns de anumite cuvinte sau combinații de cuvinte cheie așa cum era până nu demult. Relevanța în ansamblu a unei paginii este evaluată ținând cont mai mult de cuvintele și propozițiile utilizate. Altfel spus, motoarele de căutare înțeleg tot mai bine limbajul uman și nu mai pot fi păcălite, manipulate prin repetarea agasantă a unor cuvinte cheie. 

  • - Textul din ancorele legăturilor (link-uri) prezente pe o pagină. Acel text pe care dai click în cadrul unui link are rolul unei etichete pentru ceea ce te-ai aștepta să găsești în momentul în care ajungi în pagina respectivă.

  • - Subiectul paginilor care conțin link-uri către o pagină. Dacă mai multe pagini de medicină au link-uri către pagina ta care vine aparatură medicală este un lucru bun.

  • - Profilul site-ului pe care se află o pagină. Pagina ta despre aparatură medicală va fi mai performantă, mai relevantă pe un site cu profil medical, decât dacă s-ar fi aflat pe un site auto, de exemplu.

  • - Cum reacționează cititorii la conținut pe paginile cu rezultatele căutărilor. Este vorba de rata „salturilor” (bounce rate). Dacă majoritatea celor care dau click pe un link, sar imediat înapoi, la pagina cu rezultatele căutărilor și accesează alt link, ar putea fi un semn că pagina respectivă nu este relevantă.

Acestea sunt cele mai importante criterii de evaluare a relevanței unei pagini.

Așadar, relevanța este un concept foarte important în SEO; pur și simplu nu poți apărea în rezultatele căutărilor pentru anumiți termeni, dacă nu ai câte o pagină relevantă pentru termenii respectivi.

2. Importanța

Motoarele de căutare încearcă, de asemenea, să evalueze importanța fiecărei pagini relevante pe un anumit subiect. În acest mod stabilesc ierarhia paginilor, când le afișează în rezultatele căutărilor, ce pagină apare prima, a doua etc.

Link-urile râmăn principalul factor care influențează această ierarhie, ordinea de afișare a paginilor. Mulți specialiști susțin că și semnalele din rețelele de socializare exercită o anumită influență în acest sens; este un subiect încă intens dezbătut, dar, totuși, rețelele de socializare joacă un rol important chiar și indirect, ca mijloace de promovare a conținutului care ajută, în final, la atragerea de link-uri.

Crearea de conținut de foarte bună calitate este de foarte mare importanță din nenumărate motive. Unul dintre ele este acela că oamenii care dețin website-uri pot pune link-uri către site-ul tău, dacă apreciază că este important.

Totuși, oricât de important ar fi conținutul, nu este suficient doar să faci chestii fantastice, ci mai trebuie să și spui lumii de ele. PR de bază și tehnicile de content marketing sunt foarte valoroase când vine vorba de promovare și pot încuraja oamenii să se implice în distribuirea conținutului creat de tine.

3. Popularitatea

Pentru anumite tipuri de căutări, importanța nu este atât de interesantă în evaluare precum popularitatea. De exemplu, pentru o căutare de tipul „filme tari”, este clar că se urmărește ceva popular.

Popularitatea este, de asemenea, un factor foarte puternic în subiecte de ultimă oră cum ar fi știrile. Aici este locul în care semnalele din social media ar putea juca un rol important, de vreme ce un număr mare de comentarii, distribuiri și aprecieri la adresa unui anumit articol este ceva ce ar putea fi luat în considerare și utilizat de către motoarele de căutare.

La fel ca în cazul relevanței, comportamentul utilizatorilor, acea „bounce rate”, poate fi, de asemenea, un indicator puternic. Motoarele de căutare pot pune articolele într-o anumită ordine în lista cu rezultate și pot ajusta, modifica această ordine pe baza comportamentului celor care dau click pe link.

Sunt foarte multe lucruri care pot fi folosite pentru ca ceva să devină popular, dar una dintre cele mai eficiente modalități este să concepi, să creezi conținut care va genera o reacție emoțională din partea cititorului. Dacă poți, creează imagin care „spun o poveste”, care conțin „conflict”, care ele însele pot face o pagină de pe site-ul tău mai populară.

În concluzie

Acest articol nu își propune, fiindcă ar fi total nerealist, să spere că poate explica ce înseamnă SEO. Totuși, dacă ai o înțeles cam cum gândesc motoarele de căutare când pun articolele într-o anumită ordine în paginile cu rezultatele căutărilor, înseamnă că materialul de față și-a atins scopul.

În cazul în care într-adevăr vrei să înveți SEO, să afli tot ce este important să știi despre acest subiect, atunci vino la cursurile celor de cursuri-seo.ro, iar site-ul tău va simiți diferența.